понедељак, 29. август 2011.

EYE OF THE TIGER





Odlazak u Zoo vrt ima, po mom mišljenju, i neki drugi smisao osim razgledanja životinja.

Čini mi se da se ljudi najviše zadržavaju pred kavezima u kojima su "najdivljije" i "najopasnije" životinje. Lavovi, tigrovi, vukovi.
Kada sam poslednji put išla u Zoo vrt, zatekla sam sebe kako stojim pred kavezom tigra i fascinirano gledam u njega. Ležao je mirno, ali sam mogla da osetim neku tenziju iza te mirnoće. Njegov pogled je bio opčinjavajući. Kao da zna sve o meni, čak i više od mene same.

Ono što divlje životinje čini divljim je nemogućnost da se one pripitome. To znači da ih možemo i zatvoriti u kavez, ali će one nastaviti da budu uglavnom divlje.
Ono što je u psihologiji najpribližnije ovome su ljudski nagoni.
U biologiji nagon označava naše instiktivno i automatsko ponašanje koje nam omogućava opstanak. Ono ne zavisi od našeg iskustva, predstavlja genetički programiran impuls i ne možemo ga savladati tako što ćemo da ga negiramo ili izbegavamo.
Gledajući divlje životinje u kavezima, možemo da osetimo da imamo nešto zajedničko sa njima, što je nepripitomljivo. Nagone.

Jedna od oblasti u kojima postojanje nagona može da unese pometnju je partnerski odnos, emotivna veza koju izgrađujemo.
Svoje partnerske veze regulišemo nizom odluka, dogovora, usaglašavanja. Zato se može reći da se one ne dešavaju same od sebe, već da ih mi gradimo zato što nekoga volimo i taj neko voli nas.
Ali šta ako ako naš partner bude primoran da nas izneveri, ako mu se desi nešto, ne njegovom voljom što dovede do ovoga? Odnosno, šta ako ga savladaju njegovi nagoni? Ili ako nas savladaju naši nagoni?
Nagoni koji bi mogli da dovedu osobu koju volimo u situaciju da nas izneveri  su nešto što on ne može da izbegne. Ne zavise od njegove volje i njegovih odluka. Ne može da ih pripitomi. Isto važi i za nas.
Ovo nije razlog da pokušavamo da izbegnemo svoje nagone. Oni ne mogu da nas povrede, služe nam za opstanak. Ali, tačno je da mogu da budu opasni po opstanak emotivne veze koju smo izgradili - ukoliko mi to dozvolimo.
Nagoni trećih osoba koji su usmereni na osobu do koje nam je stalo, ili na nas, nisu naša stvar, niti stvar našeg partnera, već onoga čiji su.

Mislim da volimo da idemo u Zoo vrt da osetimo da postoji nešto u nama što ne možemo da pripitomimo. Kada gledamo lavove i tigrove, fascinira nas moć i snaga koju imaju. Prepoznamo to u njihovom pogledu. A onda tu moć i snagu prepoznamo i u sebi. Naši nagoni su jaki jer nam omogućavaju preživljavanje. Nema potrebe da se borimo protiv njih, niti smisla - oni se ne mogu savladati, ali možemo nastojati da sprovedemo mere predostrožnosti da ne podivljaju. Kada kažem podivljaju, mislim na to da ako uradimo nešto nagonski, to tako i shvatimo. Takođe, i ako osoba koju volimo uradi nešto nagonski, to nije razlog za prekid veze koju smo izgrađivali. Ako smo joj postavili dobre osnove, opstaće.
Nagoni trećih osoba, usmereni bilo na nas, bilo na našeg partnera su "tigrovi od papira". Ne treba da ih se plašimo kada je u pitanju budućnost naše veze.

Danijela











Photo by Nemanja Stojanović

6 коментара:

  1. SVAKA CAST.............FASCINIRALO ME , KAO I DO SADA KAKO KROZ JEDNOSTAVAN PRIMER NAM DAS ODGOVOR NA KOMPLIKOVANE SITUACIJE. MENI LICNO, PROMENIS UGAO POSMATRANJA, A TO POMAZE...MNOGO. CESTO JE I PRESUDNO.\HVALA TI.

    ОдговориИзбриши
  2. Sandra, hvala na lepim rečima. To o čemu govoriš i jeste neka moja ideja kada je u pitanju ovaj blog - da i drugima i sebi dajem različite uglove gledanja.

    ОдговориИзбриши
  3. Zanimljivo glediste mada licno ne mogu da ga prihvatim.Mi pored nagona imamo i razum koji tigar nema. Tako bi mogao da se opravda i nagon za ubijanjem u borbi za opstanak.

    ОдговориИзбриши
  4. Irena, tačno je da imamo i razum, ali u situaciji kada je ugrožen naš život i opstanak, prevladava nagon za opstankom.

    ОдговориИзбриши
  5. Slazem se sa Irenom, nema tigar razum, ne mozemo mi u isti kos sa zivotinjama. Nasi nagoni se kultivisu od prvog dana rodjenja. Bilo bi dobro da razradite psiholoski nase nagonsko reagovanje u sledecem blogu.
    Vera blogger

    ОдговориИзбриши
  6. Vera,i učiniću to, hvala Vam na predlogu.
    Pozdrav
    Danijela

    ОдговориИзбриши