понедељак, 19. децембар 2011.

PLAVI TALAS




Jedan od snova koji sam sanjala u poslednje vreme i koji izdvajam kao značajan je sledeći:

Nalazim se na ogromnom plavom talasu. Velik je poput neke planine. On se kreće i sa njim i ja. Na taj način prelazim ogromne udaljenosti. Osećam se sigurno, iako znam da je to na neki način čudno.
Pošto inače pratim svoje snove, nije mi bilo mnogo teško da pretpostavim o čemu se radi. Ipak se nisam zadržala na pretpostavci, već sam malo radila na njemu. Osećala sam da mi je ovaj san na neki način važan.

Prvo što mi je palo na pamet su bili moji pokušaji da naučim da plivam u velikim talasima okeana. Pre par meseci sam prvi put imala priliku za to. Odmah mi je bilo jasno kako da plivam kada su talasi manji (tada se pliva na talasima-over the waves), ali kada su talasi zaista veliki, potrebno je plivati kroz njih (under the waves). To mi je veoma teško išlo.
Dakle, u radu na snu sam krenula od osnovnog osećanja koje sam imala- osećam se sigurno, iako mi je nešto čudno. Misli koje su išle uz ovo osećanje su bile: "Da, drugima je ovo pogrešan način plivanja, ali meni odgovara, a pomoću njega i uspevam".
Pitala sam kolegu šta bi rekao da taj san znači. Kazao mo je: "Treba da preuzmeš rizik".
Iznenadila sam se. Ja smatram da čak i prečesto preuzimam razne rizike. Radim mnoge stvari koje većina ne bi.
Onda sam samu sebe zapitala zašto to radim; zapravo, šta postižem time. Odmah sam imala odgovor- na taj način mogu da kontrolišem situaciju. Uvek uradim sve što mogu, pa i više. Za mene preuzimanje rizika nije učiniti nešto, nego ne učiniti. Pustiti da se stvari same od sebe odvijaju, ne kontrolisati situaciju.
Onda sam zamislila da sam veliki plavi talas. Zamislila sam da je Danijela ispred mene i da treba da joj nešto kažem. Zaista mi nije trebalo mnogo vremena da uobličom ovu rečenicu: "Danijela, ja sam tu da bi ti naučila razne životne veštine- nekada je dobro da vladaš nekim situacijama, a nekada možeš i da se prepustiš".

Rad na snovima u psihoterapiji je veoma važan. Dok je S. Frojd govorio o snovima kao o "carskom putu ka nesvesnom", F. Perls, osnivač geštalt psihoterapije, govori o snovima kao o "carskom putu ka integrisanosti ličnosti".

Tehnike koje se koriste u geštalt psihoterapiji za tumačenje snova:

-San se iznosi u sadašnjem vremenu. Ovo je u skladu sa gledištem u geštalt terapiji da se jedino u sadašnjosti može nešto učiniti. San smo sanjali u prošlosti, ali ako želimo da osvestimo otuđena osećanja i delove ličnosti, potrebno je da ih učinimo prisutnim u sadašnjem trenutku.

-Terapeut traži od klijenta, snevača, da se identifikuje sa nekim elementom sna. Pošto je san u celini odraz ličnosti snevača, izbor ukazuje na ono što je klijentu važno i relevantno.

-Dovršavanje prekinutog sna - kada imamo noćne more, često se probudimo pre nego što se san završi. Tokom rada na snu možemo ga završiti u sadašnjem trenutku, u budnom stanju. Ovo nam je od koristi jer su prekinuti, nedovršeni snovi često posledica nekih naših sukobljenih podličnosti, odnosno osećanja kojih nismo svesni. Tokom "dovršavanja " sna mi dolazimo u kontakt sa ovim osećanjima.

- Popunjavanje "praznina" koje se često javljaju u snovima - terapeut traži od snevača da ovaj deo popuni uz pomoć neke asocijacije, ili čak da izmisli (pošto je sve to odraz snevačeve ličnosti).

-Terapeut može tražiti od snevača ne samo da izmisli završetak sna, da ga zavrsi nekako, već i da izmisli početak sna, šta je prethodilo dešavanjima u snu.

Lucidni snovi su naročiti interesantni zbog toga što imamo priliku da svesno učestvujemo u njima. Sanjamo nešto što je u realnosti nemoguće ili teško izvodljivo za nas i istovremeno smo svesni toga da je to san. Tako možemo u svom iskustvu imati osećanja koja možda nemamo u budnom stanju - moći, hrabrosti, slobode. Ovo nam omogućava bolje suočavanje sa realnim životnim situacijama. Moguće je i obučiti se u sanjanju ovakvih snova (vođenje dnevnika snova).

Mnogi psihički poremećaji nastaju tako što nismo svesni, nismo u kontaktu sa nekim svojim osećanjima - prekidamo ih. Po geštalt terminologiji ovako nastaje nekompletiran emocionalni geštalt - "nedovršeni posao". Svaki nedovršeni geštalt (započet, ali prekinut) drži energiju zarobljenu i dovodi do poremećaja u ponašanju. Cilj geštalt terapije je dovođenje "nezavršenog posla" u svesnost, čime se omogućava integracija, povezivanje i celovitost ličnosti. Rad na snovima je od velike koristi u postizanju ovoga. Sličnu ulogu ima i rad na bajkama, samo što su bajke neka vrsta kolektivnog sanjanja čovečanstva i simboli koji se javljaju u njima imaju univerzalnija svojstva.

Danijela

















"Plavi talas" (Selman Trtovac)

2 коментара:

  1. Veoma zanimljiv san, meni je tumačenje snova mnogo put apomoglo i otkrilo nešto što čuči u meni, a čega nisam bila svesna, ili mi pomoglo da 'svarim' neke stvari. Keep up the good work!

    ОдговориИзбриши
  2. Hvala, Iris! Ovaj crtež koji držimo moj prijatelj Selman i ja sam kupila samoj sebi za rođendan - crtež je izvanredan, a uočila sam ga u Selmanovom albumu "Kratki život" upravo u periodu kada sam sanjala san o kome sam pisala.
    A fotografija je napravljena na moj rođendan!

    ОдговориИзбриши