Kako
se osećamo sada, tako smo se osećali u detinjstvu (mislim na ona osećanja koja
nas najviše uznemiruju, zbog kojih patimo). Mi ne znamo zašto se tako osećamo.
Pokušavamo da to otkrijemo tako što
preispitujemo svoje ponašanje, svoje životne okolnosti. Ali, uzroci nisu tamo. Uzroci su u događajima koji su se desili
nekada davno, odn. u bolnim emocionalnim iskustvima koja smo blokirali svojom
percepcijom. Nismo ih obradili do kraja, prekinuli smo ih, zato što smo
verovali da ne bismo mogli to da podnesemo . Naše dečje „ja“ (deo nas koji ne
razlikuje realnost od fantazije) i dalje u to veruje. I dalje blokiramo ta
emocionalna iskustva, tako da smo ih svesni samo kada nas ponašanje druge osobe
podseti na potisnuti događaj, na nedovršeni geštalt.
Blokirana
emocionalna iskustva su vezana za neke događaje - uglavnom određene specifične
gestove roditelja, njihova ponašanja koje nismo mogli da razumemo, ili smo ih
pogrešno razumeli.
Najveći
problem je kada smo ih protumačili kao potvrdu da nismo dovoljno vredni, tj. da
nismo vredni ljubavi ili da nismo vredni poštovanja. Ako smo došli do takvog
zaključka u detinjstvu, onda se i danas tako osećamo, bili mi toga svesni ili
ne.
Kroz
geštalt psihoterapiju se radi na tome da se ovi "nedovršeni poslovi"
iz prošlosti dovrše, da se "zatvori geštalt". Tako stvaramo mogućnost
da živimo autentično, a ne po navici. Tako vraćamo radost i uzbuđenje življenja
u svoj život.
Pre
nego što budemo spremni da osvestimo te blokirane događaje i tako neutrališemo
njihov uticaj na kvalitet našeg života u sadašnjosti, potrebno je da preduzmemo
određene korake.
Najpre
da osvestimo osećanja koja danas osećamo, naročito ako se radi o osećanju
nedovoljne vrednosti. Onda utvrđujemo kada smo se ranije tako osećali. Idemo
što dalje možemo u prošlost (ne tražimo slične okolnosti, nego identičan
telesni oset).
Onda
možemo da dovršimo to osećanje u sadašnjem trenutku. To znači da osetimo osećanje (svesni smo toga šta
osećamo i na koju situaciju je reakcija to naše osećanje). Tako povezujemo
odraslo „ja“ i dečje „ja“.
Nedostatke
iz prošlosti prevazilazimo tako što smo dobar roditelj sebi u sadašnjosti. Kada
bismo susreli malo dete koje je uplašeno, napušteno ili zbunjeno, verovatno
bismo učinili sve što je u našoj mogućnosti da ga utešimo. A sa sobom često ne
postupamo tako kada se osećamo uplašeno, nesigurno, usamljeno. Suviše često
jednostavno negiramo ova osećanja, ili osuđujemo i odbacujemo sebe zato što ih
uopšte imamo. Jedna od najvećih promena na putu ka samopoštovanju nastaje kada
naučimo da osećanje nesigurnosti posmatramo kao pozive u pomoć deteta u sebi, a
ne kao znak slabosti koga se treba osloboditi.
Danijela
Danijela
Нема коментара:
Постави коментар