Tehnike geštalt terapije su mnogobrojne i zasnivaju se na eksperimentisanju.Često su i neverbalne prirode-klijent se upućuje na svesnost o tome kako se oseća (a ne da samo priča o osećanjima), na svesnost o tome šta radi (dela ne samo da mogu da govore više od reči, već ponekad govore i drugačije). Njihova primena čini terapiju dinamičnom i skraćuje psihoterapiju (omogućava brže rešavanje problema).
Eksperiment u geštalt terapiji znači
da ne pričamo o nekim događajima, već da ih doživljavamo sada. Zamišljamo da se
taj događaj dešava sada, govorimo u sadašnjem vremenu, dovodimo u sadašnji
trenutak, naravno figurativno rečeno, uz pomoć terapeuta, ljude koji su bili akteri tog
događaja. Tako stvaramo mogućnost da rekonstrukcijom samog događaja stvarno, u
sadašnjem trenutku osetimo osećanje, a ne da pričamo o njemu.
Jedna
od tehnika koja olakšava ovo je tzv. "prazna
stolica": klijent zamišlja da se na stolici preko puta njega nalazi
neka osoba u vezi sa kojom želi da radi. Direktno joj se obraća, što omogućava
da u sadašnjem trenutku bude svestan boje i visine svog glasa, gestikulacije,
mimike.
Od
koristi u prepoznavanju aktuelnih osećanja može biti upotreba ogledala: npr. klijent kaže da se oseća
ljutito, ali je zapravo tužan. Izraz njegovog lica će odražavati osećanje tuge,
ali on toga nije svestan. Ako pogleda u ogledalo, može postati svestan svog
izraza lica i toga kako se, zapravo, oseća.
Ako
se radi grupna geštalt terapija, ovo se može postići i time što će ostali
članovi grupe reći kako oni vide situaciju.
"Idenje u krug" se sastoji u tome da
klijent ponovi neku svoju tvrdnju svakom članu grupe (kada se radi grupna
terapija). Dok se ovo odigrava on dobija šansu da postane svesniji nekog svog
osećanja, pa se npr. tvrdnja: "Ja sam ljut" moze pretvoriti u:"
Osećam se uplašeno" i na kraju u: "Tužan sam".
"Menjanje uloga" je postupak prilikom koga
klijent prelazi u "praznu stolicu" (u "vruću stolicu" seda onaj ko ima lični rad u okviru
grupne terapije) i time se poistovećuje sa osobom u vezi sa kojom ima rad. Na
ovaj način se postiže bolje shvatanje "druge strane".
U
"praznu stolicu" se može staviti ne samo neka druga osoba, već i neko
sopstveno osećanje, ili deo ličnosti sa kojim nismo u kontaktu. Terapeut
upućuje klijenta da vidi kako on doživljava to osećanje: koliko je udaljeno od
njega, koje je veličine, da proba i da mu da neku boju i oblik. Na ovaj način
se postiže konkretizacija i bolje upoznavanje osećanja. Kada "zameni
ulogu" sa njim , klijent može postati svestan toga kako mu je kao tom
osećanju i šta to želi da poruči klijentu. Jer svako osećanje ima neku ulogu,
ali je mi nekad nismo svesni, pa dolazi do toga da osećanja delimo na
"dobra" i "loša".
"Pojačavanje" se primenjuje tako što se
klijentu sugeriše da, recimo, neki pokret napravi jače - tako ga postaje
svesniji :npr. grč oko usana koji se pojavio, kada ga klijent pojača, može
dovesti do svesnosti o želji da zaplače, odnosno do toga da je ono što oseća,
zapravo, tuga.
Jedan
od osnovnih načina rada je upućivanje klijenta da govori u sadašnjem vremenu. Iako se radi o dešavanju koje je već
bilo, ili koje se tek očekuje, ovakva vrsta govora omogućuje da se određeni
događaj učini aktuelnim u sadašnjem trenutku. Npr, ako neko želi da govori o
tome kako se posvađao sa nekim drugim, ne prepričava tu svađu, već govori kao
da se svađa dešava u sadašnjem trenutku.
Pri tom je osnovni postupak koji se koristi u
psihoterapijskom radu dijaloški metod,
u kome se razvija dvosmeran odnos, tj.obe osobe utiču jedna na drugu.
Evo
kratke ilustracije, segmenta jedne seanse.
Moja klijentkinja Maja ima dobre odnose sa
svojom sestrom. Razlika u godinama između njih nije velika, tako da su, po
njenim rečima, oduvek bile veoma bliske i više kao drugarice. Povremene burne
svađe oko sitnica su joj, međutim, „ostavljale gorak ukus u ustima“. Nije joj bilo jasno zašto tako burno reaguje
i kako njena sestra uspe da je tako razbesni.
Evo kako je izgledao deo seanse na kojoj je radila na jednoj od takvih
svađa. (Sebe ću označiti sa T-terapeut, a Maju sa
K-klijent).
K:
Treba da se nađemo i da idemo u pozorište. Ja sam, naravno, stigla u
dogovoreno vreme. Čak i ranije. I, naravno, nje još uvek nema. Stojim ispred
pozorišta, na visokim štiklama sam. Počinju da me bole noge.
T:
Kako se osećaš?
K:
Pa, za sada je sve u redu. Možda malo nervozno.
T: Kako sebe činiš nervoznom?
K: Pa mislim o tome kako mi to uvek radi.
Uvek kasni. Mislim da to radi namerno. Evo, sada osećam kako počinje da mi
„kuva“ u stomaku. Toliko je bezobzirna.
T: Budi svesna u kom trenutku je počelo da
ti „kuva“ u stomaku.
K: Pa, kada sam pomislila kako je
bezobzirna. Uvek misli samo na sebe.
T: Šta se sada dešava?
K:
Sada sam već ljuta na nju. Stojim tako ispred pozorišta, gledam kako
drugi ljudi ulaze unutra, a nje još nema. Kroz glavu mi prolazi kako je tako
zakasnila i kad smo putovale zajedno na odmor. I toliko puta ranije. Kako ne
shvata da postoji još neko drugi sem nje na ovom svetu?
Sada se pojavljuje. Osećam kako mi iz stomaka nešto kreće prema
grlu. Ne mogu da izdržim da joj ne kažem nešto. Kažem joj: „ Sad ne moramo ni da uđemo unutra“. Ona
počinje da objašnjava da je bila gužva u prevozu. Uvek nađe izgovor. Uvek me razbesni.
T: Kaži mi nešto o svom besu – kako je
nastao sada?
K:
Tako što sam razmišljala o tome kako je bezobzirna i sebična.
T: Budi svesna toga da si ti ta koja je
razmišljala, da si ti ta kojoj je onda počelo da kuva u stomaku. Ko onda pravi
tvoj bes?
K: Pa kad se tako posmatra, ja.
Govor
u sadašnjem vremenu i „dovođenje“ prošlih trenutaka u sadašnjost
pomaže klijentu da postane svesniji odgovornosti za svoja osećanja. Drugi mogu
da izazovu naša osećanja, ali smo mi oni koji ih „pravimo“. Ako smo svesni toga
kako ih „pravimo“, možemo doneti odluku da na neku situaciju reagujemo i nekim
drugim osećanjem, ako nam tako više odgovara.
Danijela
Danijela
Нема коментара:
Постави коментар