Probajte
da zamislite da u ustima držite krišku limuna. Veoma kiselog limuna. Ili recite
par puta reč "limun". Primetićete ubrzo da je počela da vam se luči
pojačano pljuvačka.
Kada
bismo u ustima zaista imali krišku limuna, desilo bi se isto.
Kako
je to moguće?
U
prvom slučaju bila je u pitanju slika ili reč "limun", a u drugom
stvarni limun. A rezultat je bio isti, ili skoro isti.
Ako
vam neko kaže :"Volim te", vaše srce će zakucati brže, ako i vi
osećate ljubav. Ljubav te osobe, ako vas zaista voli, nikako ne može da se
direktno prenese u vaše telo i da izazove ubrzano lupanje srca. A ne radi se ni
o tahikardiji u smislu oboljenja srca
Reči
i slike mogu da proizvedu isti rezultat kao i stvarnost kada je telo u pitanju.
Naše
telo i um su povezani. Ovo utiče na opšti pristup problemima kako na fizičkom,
tako i na psihičkom nivou.
Od
samog rođenja može se primetiti ova povezanost i sadejstvo. Mnoga istraživanja
govore o tome kako bebe kojima je uskraćena taktilna stimulacija, koje nisu
dovoljno dodirivane, mažene, sporije napreduju. Odvajanje od roditeljske brige
i staranja dovodi do promena na nivou fiziologije. Kvalitet odnosa između
roditelja i dece, na koji utiče stepen razumevanja detetovih potreba i
roditeljska osećajnost, određuje kasniju otpornost na stres i depresiju.
Međutim,
ovo ne važi samo za period nakon rođenja. I kod odraslih osoba optimalna
regulacija fiziologije zavisi od odnosa koji imamo sa drugima, pogotovu sa
onima koji su nam emotivno bliski.
Hajde
da razmotrimo ova istraživanja i ove tvrdnje sa stanovišta ideje o ličnoj
odgovornosti za kvalitet svog života. To je u psihologiji dosta popularna
ideja, naročito među psiholozima koji su istovremeno i psihoterapeuti.
Kako
se ova ideja odnosi na odnos između fizičkog i psihičkog?
Možda
sve ono što smo mislili o telu nije tačno. Možda telo funkcioniše na sasvim
drugačiji način, a veza između fizioloških, psiholoških i emocionalnih faktora
je mnogo dublja nego što smo mislili. Tako se u skorije vreme razvija sve više
teorija o povezanosti između fizičkog, emocionalnog i mentalnog zdravlja.
Govori se npr. o tome kako nedostatak fizičkog kontakta utiče na psihičko
zdravlje, kako osećanje depresije utiče na fizičko zdravlje. Time se još
jedanput podržava teorija koja kaže da postoje dobra i loša osećanja, te da nas
ona loša mogu, između ostalog, odvesti u "preranu smrt". Ne samo da
se podržava teorija o dobrim i lošim osećanjima, nego se takođe podržava i
teorija koja očuvanje zdravlja izjednačava sa borbom protiv smrti. Boriti se
protiv smrti znači boriti se protiv promena. Kako su promene neizbežne, tako je
i ta borba uzaludna. Dakle, ako želimo da istražimo savremene teorije o
povezanosti između fizičkih i emocionalnih faktora, dobro je da, kad god
naiđemo na neku takvu teoriju, postavimo sebi pitanje: "Na šta me ova
teorija poziva? Da li me poziva da kontrolišem i ublažavam svoje emocije kako
bih sprečio/la fizička oboljenja, ili me poziva da sagledam fizičke simptome
kao dobronameran signal da se nešto važno dešava u emocionalnom svetu i da tome
vredi posvetiti pažnju?" Ključno pitanje je da li se fizički simptomi
shvataju kao signal da nešto sa emocijama nije u redu, ili pak, da je nešto sa
emocijama vredno pažnje?
Nije,
dakle, sporno da emocionalni faktori i emocionalni odnosi sa bliskim ljudima
utiču na fizičko zdravlje, međutim, taj uticaj ne mora da se kvalifikuje kao
negativan, već kao nešto što pokušava da nam privuče pažnju. Nije potrebno da
menjamo svoja emocionalna stanja ili odnose sa bliskim ljudima da bismo
popravili fizičko zdravlje. Dovoljno je da određene fizičke promene shvatimo
kao signal da se nešto vredno naše pažnje dešava u emocionalnom i intimnom
svetu.
Danijela
Danijela
Нема коментара:
Постави коментар